آراي ‪ ۶۴۹‬صندوق انتخابات مجلس نماينده گان افغانستان باطل اعلام شد
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

سخنگو و عضو كميسيون بررسي شكايات انتخابات افغانستان اعلام كرد:

آراي ‪ ۶۴۹صندوق راي دومين انتخابات مجلس نمايندگان كه بيست و هفتم ماه سنبله سالجاري برگزار شد، تاكنون باطل اعلام شده است.

 

احمد ضياء رفعت روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران تاكيد كرد: با توجه به پيش بيني حق استيناف براي داوطلباني كه آراي آنان باطل اعلام شده، تا پايان رسيده گي به شكايت‌هاي گروه الف، اعلام تعداد آراي باطل شده پيش از موعد مقرر صورت مي‌گيرد.

 

در انتخابات پارلمان افغانستان  ۵/۶ميليون نفر شركت كرده اند، كه كميسيون مستقل برگزاري انتخابات، تاكنون ‪ ۱/۳ميليون راي را باطل اعلام كرده است.

 

متوسط آراء هر صندوق ‪ ۶۰۰راي است.

 

به گفته رفعت، از حدود شش هزار شكايت انتخاباتي رسيده به اين كميسيون، ‪۲ هزار و ‪ ۳۰۰مورد آن در گروه الف قرار دارند كه پس از رسيده گي و در صورت اثبات شكايت ها، اين موضوع بر روند نتايج اوليه انتخابات تاثيرگذار خواهد بود.

 

وي با بيان اينكه تاكنون ‪ ۷۰درصد موارد مربوط به شكايت نوع الف رسيده گي شده است و ما خود را براي رسيده گي به تمامي شكايت ها، متعهد مي‌دانيم، افزود: مطابق قانون انتخابات در افغانستان، پس از سه هفته از اعلام نتايج اوليه كه ‪ ۲۸ ماه میزان منتشر شد، رسيده گي به شكايت‌ها را آغاز خواهيم كرد.

 

با اعلام نتايج اوليه انتخابات مجلس نماينده گان، از ميان ‪ ۲۴۹فرد منتخب اسامي ‪ ۸۶نماينده دوره اول در اين فهرست ديده مي‌شوند و بيشتر چهره‌هاي منتخبين جديد هستند.

 

اين مقام كميسيون بررسي شكايات انتخاباتي در همين حال شايعه فشار برخي مقام‌هاي عالي رتبه دولتي بر كميسيون، براي تغيير در اعلام نتايج اوليه انتخابات را رد كرد و گفت: شماري از نامزدهايي كه با مقام‌هاي حكومت وابسته گي خانواده گي دارند نتوانسته‌اند به مجلس راه يابند و كميسيون به دور از فشارهاي سياسي به شكايتها رسيده گي مي‌كند.

 

رفعت ادامه داد: برخي داوطلبان كه به دفاترولایتی كميسيون مراجعه كرده اند، بر اين باورند كه به شكايات آنان ترتيب اثر داده نمي‌شود، در حاليكه چنين نيست؟ اعلام نتايج نهايي انتخابات تنها پس از رسيده گي به باقيمانده شكايت‌هاي نوع الف امكان پذير است.

 

وي در همين حال اضافه كرد: اگر چالش غيرمترقبه و ناشناخته‌ یي رخ ندهد، به بقيه شكايتها در فرصت باقي مانده رسيده گي خواهد شد.

 

عضو كميسيون بررسي شكايات انتخابات يادآور شد: اين نهاد مطابق قانون مسووليت صيانت از آراي مردم را كه در انتخابات شركت كرده اند، عهده دار هستند، لذا نمي‌تواند خلاف قانون عمل كند.

 

وي بار ديگر تاكيد كرد: كميسیون در چارچوب قانون و مقررات انتخابات عمل مي كند، هر چند اين احتمال وجود دارد كه پس از استيناف خواهي تعدادي از داوطلبان نماينده گي مجلس، احتمالا تغييراتي در نتيجه اوليه انتخابات صورت بگيرد.

 

رفعت در ادامه به ديدار اعضاي اين نهاد با حامد كرزي رييس جمهوري افغانستان در روز دوشنبه گذشته اشاره كرد و گفت: بر خلاف شايعات، در اين ديدار در مورد موضوع انتخابات ولایت غزني در جنوب كشور صحبتي نشده است.

 

وي افزود: شايعاتي وجود دارد كه با توجه به راهيابي ‪ ۱۱نفر از نماینده گان ملیت هزاره در فهرست اوليه انتخابات مجلس نماينده گان از غزني و انتخاب نشدن نماينده‌ یي از قوم پشتون، اين قوم خواهان راهيابي سه نماينده مرد و دو نماينده زن در مجلس است و ديدارهايي هم با رييس جمهوري داشته اند.

 

به گفته رفعت، افرادي كه نسبت به نتيجه انتخابات اعتراض دارند، موارد شكايت خود را به صورت واضح با اين نهاد در ميان بگذارند تا به آن رسيده گي شود.

 

سخنگوي كميسيون انتخابات تصريح كرد: آراي شعبه‌هايي كه از سوي كميسيون برگزاري انتخابات از چرخه شمارش خارج شده‌اند از سوي كميسيون رسيده گي به شكايت‌هاي انتخاباتي بازشماري نخواهد شد.

 

رفعت افزود: اين نهاد در ابطال آراي صندوقهاي راي بدون تمايلات قومي و سياسي عمل خواهد كرد و كميسيون هم آماده است تا اسناد لازم را در اختيار داوطلبان قرار دهد.

 

رفعت در ادامه به برخي بي‌نظمي‌هاي انتخاباتي در روز برگزاري انتخابات اشاره كرد و گفت: امكان دارد يك نامزد علاوه بر تخطي از مقررات انتخاباتي مرتكب جرم انتخاباتي هم شده باشد، در گام نخست، به تخطي انتخاباتي وي رسيده گي خواهد شد و پس از اعلام نتايج نهايي اين پروسه، متخلف به اتهام جرايم انتخابات به دادگاه معرفي مي‌شود.

 

بنا بر اعلام رفعت، تاكنون پس از بررسي شكايت‌هاي دريافتي، مشخص شده است كه هنگام شمارش اوليه آرا در تعدادي از صندوق‌هاي راي، به صورت گسترده و آشكارا از آرا تقلبي استفاده شده است كه به اين ترتيب، كميسيون آراي دو نامزد را در حوزه انتخابيه ولایت ‌هاي هرات و پكتيكا باطل كرده است.

 

پيش از اين نيز آراي سه داوطلب باطل اعلام شده بود.

 

هنوز مشخص نيست آيا اين افراد به دادگاه معرفي خواهند شد و يا خير.

 

انتخابات مجلس نماينده گان افغانستان ‪ 27 ماه سنبله با شركت ‪ ۲هزار و ‪۵۰۰ داوطلب براي گزينش ‪ ۲۴۹نامزد برگزار شد كه تاكنون ‪ ۱/۳ميليون برگه آراي راي‌دهنده گان باطل اعلام شده است.

 

دريافت حدود شش هزار شكايت نيز از عوامل تاخير در نتيجه نهايي اين انتخابات نيز شمرده مي‌شود.


November 3rd, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها